måndag 23 april 2012

Vädertema Musikpass 2

Idag genomförde vi i grupp 4 vårt sista musikpass med de övriga två grupperna som fick agera barn så gott det gick. Vår grupp inledde vårt tema med att gestalta tre sorters väder (sol, regn och vind) som fick barnen nyfikna på en fortsättning. Därefter sjöng vi en sång om vädret med rörelser till. Sen var det dags för en vädersaga där barnen fick vara med och bestämma hur solen och vinden kan låta för att förstärka sagans innehåll ljudmässigt vid vissa tillfällen. Efter det var det barnens tur att försöka spela som vädret låter, vilket inte kanske är så enkelt. Men det viktigaste var att barnen skulle få träna turtagning, improvisera med ljud från instrument och träna ledarskap.

Pramling Samuelsson, Asplund Carlsson, Olsson, Pramling och Wallerstedt (2008)
menar att om barnen får gestalta olika känslor genom varierande uttryckssätt väcker det nya tankar och idèer som kan leda till ett vidare intresse. Om barnen får låta som väder, spela som väder och röra sig som väder uppstår det spontana frågeställningar som man som pedagog kan bygga vidare på. Här hade vår grupp tänkt en blandning från Martin Holmlunds improvisationsdag och Maries aktivitet med röda, gröna och gula skyltar som vi tidigare fått spela efter. Avslutningsvis läste en i gruppen en musikmassage saga som de två och två fick genomföra på varandra genom att följa instruktionerna som sagan genomsyrades av. Sagan handlade även här om det varierande väder som förekommer, men kopplade till massagerörelser.

Tema väder
Moment 1
Vad: Vi inleder vårt musikpass genom att sjunga sången Hej vädret.
Hur: Med hjälp av bilder och rörelser lär vi ut sången och de medverkande får följa med så gott det går. Visan sjunger vi tre gånger för att presentera vädret sol, vind och regn.
Varför: Vi vill att barnen ska få en förförståelse för vädret inför kommande moment.
Moment 2
Vad: En gestaltningssaga som innehåller både ljud, rörelser och gestaltning i form av vädret.
Hur: En berättare, en person gestaltar flickan, en gestaltar vinden, en gestaltar solen och två ledsagar de medverkande i två grupper som gestaltar ljudet. På så sätt blir även de medverkande delaktiga.
Varför: Barnen får ta del av en saga på ett annorlunda och lekfyllt sätt. Att genomföra en saga på detta sätt tror vi gynnar deras engagemang. Genom att de medverkande får vara med och bestämma ljud får de inflytande vilket även bidrar till större engagemang. De får även ökat självförtroende och en mer jämbördig relation mellan pedagog och barn uppstår.
Moment 3
Vad: Instrumentspel efter väderskyltar
Hur: Barnen delas in i tre grupper sol, vind och regn. Barnen får spela efter väderskyltar som en ledare visar att de får följa. Sedan byter de instrument med varandra och någon får även prova att leda.
Varför:
Moment 4
Vad: Massagesaga om vädret
Hur: Alla får sätta sig två och två. En läser massagesagan och visar rörelser. Vi gör sagan två gånger så att alla får massage.
Varför: För att få en bra sammanhållning i gruppen (man slår inte den man nyss har masserat).


Sagan om vinden och solenEn dag började solen och vinden bråka om vem av dem som var starkast. De kunde inte enas, så de bestämde sig för att utmana varandra på en liten tävling. ”Ser du flickan där nere?” sade vinden till solen. ”Låt oss se vem som kan slita av henne jackan snabbast.” Det gick solen med på. ”Börja du”, sade solen till vinden. Vinden drog efter andan och skickade iväg en så kraftig blåst mot flickan så att hennes jacka nästan flög av henne direkt. Uppmuntrad av detta fortsatte vinden pusta med sin iskalla andedräkt. Men flickan höll tag i sina kläder och ju hårdare vinden blåste, desto mer svepte hon plaggen kring sin kropp. Till slut tröttnade vinden och blev tvungen att vila sig. ”Nu är det min tur!” sade solen och jäste upp så mycket hon kunde. De varma solstrålarna sken ner över landskapet där flickan gick och snart började hon svettas. Det blev varmare och varmare. Till slut var det så hett att flickan inte stod ut längre, utan tog av sig jackan och hängde den på armen.
Därmed hade solen visat att hon var starkast, men kanske inte på det sätt som vinden räknat med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar