Vi fick även imitera varandra vilket gör att minnet tränas. Detta är också något som barnen bör få ta del av i förskolan. Till hjälp kan man ha ballonger, sjalar, band eller andra föremål som man rör på olika vis. En bra början kan dock vara att barnen provar själva att röra exempelvis banden på olika sätt till musiken. Genom att barnen då skapar eget rörelsemönster hittar de sin egna process, vilket är det viktigaste och inte själva resultatet.

Här är en bild på de saker som vår grupp hämtade i förrådet till hjälp för våra rörelser. Det såg mycket kul ut i vissa fall!!!
Böja, sträck och vrid är urrörelserna i teknikträning vilket går att bygga på med fler rörelsesätt. Vilken hastighet, styrka och kraft som används blir av stor betydelse för hur rörelsen genomförs.
När något ska gestaltas är rekvisita inte så betydelsefull som själva rörelserna i det som ska imiteras. Less is more helt enkelt!
För att praktiskt prova på de olika sätt vi pratat om fick vi börja med att gå i valfria mönster och på valfritt sätt till musik. Det innebar kantigt, i cirklar, sick sack, i trekanter osv. Det var bara vi själva som satte hinder för vår kreativitet. Efter det fick vi ta hjälp av band i tre längder och i tre olika material och göra mönster med. Sen var det dags att arbeta två och två där den ena fick börja leda och den andra fick följa efter i rörelserna. Detta utökades sedan till fyra stycken i varje grupp och alla fick turas om att leda samt följa.
Långdans (farandole) stod sen på schemat vilket jag tror är ett uppskattat moment att göra på förskolorna. Själv minns jag det som oerhört kul vid juletid när klass efter klass hakade på i dansen som gick från klassrum till klassrum. Även här kan barnen turas om att leda och lämna över till den som står på tur genom att ställa sig sist i ledet.

Vi fick även ledas i rörelser genom att två och två hålla fingertopparna emot varandra. Den som inte var ledare fick samtidigt blunda och känna in vad som skulle göras. Denna övning kräver en viss tillit till varandra för att inte uppfattas som otäck då man blundar och rör sig. Med barn kan det vara enklare att använda hela handflatorna mot varandra samt kanske även titta första gången.
På eftermiddagen fick vi röra oss till musik med instruerande text som talade om hur och vad vi skulle göra. Det finns en hel del sånger med ett sådant innehåll som är lätt för barnen att ta del av. Men när saker ska gestaltas kan man först fråga barnen hur något kan göras istället för att som pedagog visa dem. Hur kan en hatt se ut, parply och regnrock var exempel på några av de saker som skulle gestlatas i rörelserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar