![]() |
1.Med låten som helhet menas att man sjunger hela låten med barnen.
2.Med frasvis inlärning menas att jag sjunger en liten del av sången först och sen sjunger barnen som ett eko efter mig, exempelvis: "Det var så roligt / jag måste skratta / det kom en trekantig / gubbe in". Det är även viktigt att använda sig av kroppsspråket när barnen ska sjunga och att vara tydlig i vad och hur de ska göra.
3.Ordlekar innebär att rimma fram sången eller utesluta ord i sången som barnen får sjunga själva, exempelvis: "det var så ... jag måste ... det kom en ... gubbe in".
4.Strålkastaren innebär att ge barnen lite uppdrag under sångens gång exempelvis räkna hur många "det" som de hör i texten. Barnen blir på så vis mer engagerade och delaktiga även om de inte kan sången än.
5.En del i taget innebär att antingen börja med texten, rytmen eller melodin. De kan även få ta del av bilder som målas upp av innehållet, exempelvis en glad mun, trekant, sko osv.
Meningen är att göra allt lite mer spännande och intressant för barnen att ta del av. Inledningen av en sång kan berättas som en saga för att väcka nyfikenhet och lust till vidare utveckling. Sätten är många och det är enbart jag själv som sätter hinder i tillväga gångssätten om jag inte utnyttjar hela innehållet i musiken. Att sjunga en sång kan vara så mycket mer, det kan bli en hel liten dramatisering med både rörelse, sång, takt och musik. Detta är något jag tänker ta med mig i "musikbagaget". Kul utmaning!!!


Jag tycker att du har många tydliga och utförliga blogginlägg, som visar på vad du varit med om och fått kunskap kring i skolan. Det var extra intressant att läsa om hur man lär ut en sång till barnen, eftersom jag själv inte kunde medverka vid denna föreläsning. Du beskriver på ett tydligt sätt hur man som pedagog kan göra detta, vilket gör det lätt att förstå.
SvaraRadera