måndag 26 mars 2012

Musik, genus och mångkultur!!!

I dagens föreläsning fick vi bland annat ta del av musik från olika kulturer och hur vi skulle kunna använda oss av dessa i verksamheterna. De flesta av dem skulle man kunna röra sig till på olika vis och med varierande känslor. "Härlig är jorden" var en av dem vi fick lyssna på, vilket får mig att tänka på  begravning. Själv skulle jag inte kanske valt att använda just den psalmen i något syfte då det finns andra psalmer som framkallar mer positiva känslor och minnen, främst hos mig själv. En gospel som spelades upp för oss fick mig att känna en medryckande glädje och här skulle jag kunnat använda både trummor och händer för att känna in takten tillsammans med barnen. Afrikanska trummor och lite mystik fick vi också lyssna till, vilket skulle förstärka sagans innehåll och böneupproparen eller vad det nu var förmedlade känslan av religiontillhörighet.

Cecilia diskuterade även om att musik och identitet hör ihop. Det kan dock vara svårt att se sin egna identitet förrän man plötsligt befinner sig på en plats med likasinnade personer omkring sig som är där för samma ändamål. Detta likasinnade sätt kan te sig uttrycksmässigt i form av stil, kläder, färg med mera. Genom sin musiska identitet kan ens personlighet synliggöras och ge trygghet för vad man tycker och tänker. Den kan även ge stöd genom den gemenskap som uppstår vid likasinnade intressen som exempelvis musik.

För att synliggöra barnens identiteter på förskolorna då vi lever i ett mångkulturellt samhälle vilket även Lilliestam (2006) diskuterar kan ett sätt vara att be dem berätta om sitt ursprung och vad de har med sig i "bagaget" från deras egna och föräldrarnas ursprung. Många förskolor har idag barn som kommer från olika kulturer och det som är självklart för ett barn kan för ett annat vara helt främmande. Som exempelvis att se varandra i ögonen vid samtal med äldre, ordspråk och metaforer. Även våra klassiska svenska seder som  jag anser ska firas och uppmärksammas då det finns en gammal tradition bakom kan hos ett annat barn och familj verka främmande och svårt att förstå. Men även att ta del av nya kulturer i förskolan i den mån det är möjligt anser jag främja gemenskapen. Mat från olika kulturer kan vara ett sätt eller musik från andra delar av världen ger en enkel och spännande upplevelse. Lilliestam (2006) menar dock att de så kallade "invandrarkulturerna" håller fast vid sin musik och vi som är "svenskar" håller fast vid vår musik. Vi lever alltså vid sidan av varandra men samhället erbjuder samtidigt en ökad individuell valfrihet som sakta  men säkert bygger upp en förståelse för varandras kulturer. Själv minns jag när jag var liten och fick ta del av musik från Colombia genom ett adopterat barn på min gata. Detta var nya rytmer och nytt språk som jag aldrig hört tidigare. Året var nog -77 och jag var fyra år gammal men minns detta som mycket spännande.

2 kommentarer:

  1. Bra och intressant sammanfattning om dagen. Tror du att man kan "se" hur en annan person är genom att se deras spellista?

    SvaraRadera
  2. Det vore nog att dra för tidiga slutsatser om någon då en person är så mycket mer än vad musiken visar. Men det kan ge en sida av personligeheten och om vad personen tycker om beroende av budskapet, tempot och rytmen som musiken förmedlar. Jag är själv en stor allätare inom musikens genrer, även om jag helst lyssnar till musik som gör mig glad. Men det som jag blir glad av kan ju en annan person få helt andra känslor genom. (Ett exempel kan vara Sean Banan). Men personligehetens synliggörande beror nog även lite på sammanhanget som man möter personen i när musiken förmedlas. Jag tror även att andra förstärkande uttryck som exempelvis klädstil och färger kan bidra till personens synliggörande inom musiken. Men man får akta sig för att dra för tidiga slutsatser om personer då det kan leda till fördomar som ger en negativ effekt.

    SvaraRadera