Under cirka två veckors tid har vi som läser musikspecialisering lärt oss grundläggande enkätkonstruktion. Först fick vi i klassen dela upp oss i mindre grupper med tre till fyra personer i varje grupp. Vi fick sedan sammanställa frågor som vår grupp var intresserade av att fördjupa oss i. Det resulterade i att min grupp valde att undersöka barnfamiljers musikvanor. Vi i min grupp sammanställde en enkät med tolv frågor på som bland annat handlade om hur ofta män och kvinnor lyssnar på musik, vilken musikartefakt de använder sig av när de lyssnar samt vilka genrer de lyssnar på. Enkäten handlade även om vilken genrer deras barn lyssnade på, musikartefakt samt var de lyssnade enligt föräldrarna. Vår enkät riktade sig med andra ord enbart till barnfamiljer. Vi i gruppen valde därför att dela ut enkäten till familjer som vi antingen var släkt med eller hade någon annan relation till som till exempel vänner och grannar. Eftersom vår grupp bestod av fyra medlemmar valde vi att dela ut tio enkäter var så att vi med säkerhet skulle få in över trettio stycken enkätsvar. Några bortfall får man ha i beräkningarna med när man gör enkätundersökningar. Vår grupp lyckades få in sammanlagt 39 av 40 enkäter vilket innebar endast ett bortfall.
När vi kommit så här långt var det dags att sammanställa enkäterna i ett räkneprogram som heter SPSS. Detta hade vi fått en genomgång i av en lärare och vid yttligare ett tillfälle fanns hon tillgänglig för att hjälpa oss yttligare och ge oss stöd och hjälp. Detta var inte det enklaste jag gjort men med många kloka huvuden i gruppen lyckades vi trots allt få ner våra siffror i datorn. Efter det var det bara att pröva sig fram för att hitta en lämplig tabell, minst en figur samt även minst en prövning av signifikans.
Vår grupp valde även att välja ut vissa av våra frågor som vi kunde ställa mot varandra som till exempel om det fanns någon skillnad i mäns och kvinnors musiklyssnande, vilken artefakt de använder samt vilka genrer de väljer eller väljer bort att lyssna på. Hur föräldrarna upplever att barnen konsumerar och lyssnar på musik hade vi som ett eget litet kapitel. Dessa frågor var svårare att ställa mot varandra men vi fann intressanta svar från föräldrarna som vi kan ha nytta av i vår kommande yrkesroll. Dessa var främst vilka genrer som barnen lyssnar på. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011) främjar musik barns identitetsutveckling, vilket innebär att de behöver få tillgång till olika sorters musik. Eftersom resultatet, enligt föräldrarna, visar att barnen lyssnar på pop och rock främst hemma men även country och barnmusik så finns det så mycket mer som barnen behöver få ta del av. Detta innebär för den skull inte att de måste tycka om genrern, men att kunna ta del av fler musikgenrer anser jag kunna påverka barnets kreativitet, inspiration och utveckling inom fler områden.
Resultatet bland föräldrarna i vår undersökning visar också på några intressanta svar. Männen lyssnar till exempel på pop men även på rock varje dag. Den musikartefakt de använder sig av är datorn och biltelefonen. Männen väljer främst bort techo men även klassiskt samt använder ej Ipod/Mp3 som artefakt.
Hälften av kvinnorna i vår undersökning lyssnar på musik varje dag och den andra hälfen flera gånger i veckan. De är jämnt fördelade mellan två genrer då de lyssnar på pop och rock. Den musikartefakt som samtliga kvinnor använder är stereo men hälfen av dessa kvinnorna använder sig även av datorn som musikartefakt. Kvinnorna väljer främst bort klassiskt men även techno samt använder ej Ipod/Mp3 som artefakt.
Imorgon har vi vår examination av denna enkätundersökning då vår grupp förberett en powerpoint som visar bland annat män och kvinnors musikvanor genom olika stapeldiagram. Jag anser att enkätundersökningar kan vara bra för att ta reda på hur saker och ting förhåller sig i det man tänkt fördjupa sig kring. Men det är viktigt att komma ihåg att det resultatet enbart gäller för dem som deltagit i undersökningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar