Igår hade vi en annorlunda lektion som innebar att lyssna och tolka musik från olika genrer. Det finns tre olika sätt att lyssna på musik, vilka är analytiskt, associativt samt mediativt lyssnande. Analytiskt lyssnande innebär att man lyssnar efter vilka instrument man hör, röster samt även genre. Associativt lyssnande innebär vad man kopplar ihop musiken som man lyssnar på med. Själv har jag livlig fantasi vilket gjorde att mina tankar drog iväg mig både på rymdresor och häxdans runt en öppen eld i urskogen beroende av ljudklipp från olika genrer och musikstilar. Mediativt lyssnande innebar att musiken finns i bakgrunden medan man gör annat. Här känner jag igen mitt eget lyssnande då antingen radion eller tv-n står på nästan för jämnan när jag är själv hemma.
Kan man använda dessa lyssningstekniker i barngruppen är frågan jag ställer mig efter dagens slut? Ja, absolut blir mitt svar. Att barnen får tillgång till olika sorters musik och genrer redan i tidig ålder öppnar upp för nya världar och kan sätta fart på fantasin även för barnen. Just det associativa lyssnandet anser jag verkar intressant att pröva i en barngrupp. Dock så tror jag att det kan vara bra att ha en liten barngrupp åt gången. Detta för att alla ska få chans att berätta sin tanke om musikens historia och vad de relaterar sången till. Jag tror att barnen kan ha mycket att berätta genom olika musikgenrers innehåll. Men även vad de hör för instrument och hur de upplever sång och melodi bidrar till ett djupare intresse i musikens värld. Det mediativa lyssnandet får nog barnen mer automatiskt då musik (anser jag) är en del av de flesta individers liv på något sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar