måndag 30 januari 2012

Praktik

Då har jag varit ute på mina två första praktikdagar av de fem som denna termin innehåller. Dessa fem dagar får vi själva bestämma när vi vill lägga men det ska ske i samråd med vår handledare på den förskola vi är på. Denna termin är jag dock på samma förskola som jag var på i höstas, vilket känns både roligt och bra. Det har dock hunnit bli en del personalförändringar. Min handledare jag hade i höstas är till exempel inte kvar på denna förskola längre vilket jag var medveten om. Jag har därför fått en ny handledare som jag inte träffat så mycket tidigare men som ändå är den enda som är kvar av personalen sen dess. De andra som arbetade på avdelningen  har fått byta avdelning eller fått tjänst på annan ort. Personalen som kommit till avdelningen istället har varit på avdelningen bredvid så de är ändå bekanta med barnen. Omorganisationen av personalen beror troligtvis på att det skett en hel del besparingar inom kommunen och nu var det förskolornas tur på den orten jag är på att drabbas av nedskärningarna.

Märktes då dessa nedskärningar kan man undra och hur löser personalen det? Ja, är mitt svar på den frågan, det märktes och jag börjar fundera på om det verkligen är den verklighet man vill komma ut till efter att lagt ned tre och ett halvt år på högskolan. Personalen går enligt schema "en kort" de första timmarna på förmiddagen de flesta dagar i veckan, vilket gör att bland annat den gemensamma samt den uppdelade samlingen som de haft inte existerar för tillfället. I Läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att arbetet på förskolan ska genomsyras av trygghet, omsorg av det enskilda barnets välbefinnande samt utvecklingen och lärande ska genomsyra arbetet på förskolan. Hur ska personalen kunna utföra likvärdig omsorg och se varje enskild individs behov när man drar in på tjänster? Hinner personalen med att se om barnen är trygga och vem står för de konsekvenser som uppstår i samband med neddragningarna?

Barnen på avdelningen är mellan 3-5 år gamla och relativt jämt uppdelade mellan flickor och pojkar. Under den första dagen jag kom på mig själv med att vara extra uppmärksam på de lärande situationer som uppstod. När det gäller bokläsning finns det alltid mycket i böckerna att spinna vidare på. Att räkna fungerar utmärkt i spelsammanhang och till exempel legobygge. Det gäller bara att kunna se möjligheterna istället för att fokusera på det negativa. På "min" lilla samling som jag genomförde med halva barngruppen den andra dagen passade jag på att sjunga rörelsesånger  tillsammans med barnen eftersom de inte haft någon sångsamling på ett tag. Om det funnits en gitarr på avdelningen hade jag även gjort ett försök med att spela till (även om det inte låter perfekt än). Tyvärr så fanns det dock ingen sa min handledare.

Sångerna jag sjöng med barnen var "Tio små sprattelgubbar", "Huvud, axlar, knä och tå" samt "En elefant balanserade". Till dessa sånger fick barnen röra på fingarna i olika tempo, använda hela kroppen som sprattelgubbe samt benämna kroppsdelar till "kroppssången". Till sist fick barnen gå i en ring runt mattan vi satt på och samla upp varandra varefter elefanterna ökade i antal. Här kommer närhet och samspel in i bilden samt även att barnen tyckte att det var roligt, vilket jag kopplar till Läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) som menar att miljön ska inbjuda till  lek och aktivitet och präglas av trygghet. Under denna sångaktivitet var min handledare med samt yttligare en praktikant  som stöd för de barn som inte riktigt vågade delta i "elefantsången" runt mattan. Det behövdes dock bara en hjälpande hand för att resa sig upp för ett av barnen. Efter denna samling passade jag även på att ta reda på vad det fanns för instrument för barnen att tillgå inför de kommande praktikdagar då de två momentplaneringarna ska genomföras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar