onsdag 25 januari 2012

Lådan - Estetisk presentation

Idag var det dags för uppföljningen och presentationen av gruppens gemensamma låda som genomfördes på olika sätt av alla sex grupper. Det vi skulle ha i åtanke när vi presenterade oss var på vilka olika sätt vi kan göra detta på samt vilka sinnen man kan få med sig i sin presentationen. Vår grupp hade bestämt att vi skulle presentera oss genom ett TV program med olika innehåll beroende av vad vi skrivit på våra lappar som representerade oss som individer i lådan. Inledningsvis spelade en i gruppen en signaturmelodi på sin tvärflöjt där sinnet lyssna kom in. Jag som prytt lådan med ett bakmått hade med mig ingridienser till chokladbollar eftersom det representerar mig och mitt intresse. Detta moment var vi två som utförde eftersom en till i min grupp har ett stort bakintresse. I gruppen hade vi förberett två kakfat som representerade vissa gruppmedlemmars kreativa sidor genom pyssel. Dessa serverade vi även chokladbollarna på då vi fick in smak och känsel som sinne. En tanke var även att få in lukt som sinne då en sats chokladbollar innehöll kaffe vilket doftar gott. Det blev även tillfälle för både boktips och filmtips i denna presentation av vår "låda" genom vårt så kallade TV program. Under tiden som vi utförde våra olika sysslor gick en i gruppen omkring och ställde frågor till oss om vilka vi var och vad vi hade för övriga intressen. Tyvärr var en i gruppen sjuk denna dag då vi egentligen skulle haft två "programledare" som ställde frågor.

 Det är en förmån att få ta del av så många olika tillvägagångssätt att presentera sig på, då alla grupper utförde sin specifika framställning både av sig själva och som grupp. Att tänka "outside the box" och skapa en liten berättelse och/eller visa saker fängslar lyssnarna mer än att bara stå rakt upp och ner och prata. Detta är något som jag tror även skulle fungera att utföra i en barngrupp. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, s.10) står det att barnen ska utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv. Barnen skulle kunna få ta med sig något hemifrån som representerar dem och även säga något som de är bra på. Här kan man även få in föräldrarna som kan  hjälpa barnen med att säga saker som de är bra på. En del barn har en bra självkänsla och klarar sånt här helt på egen hand. En del barn behöver stöd från någon annan som talar om för dem vilka bra egenskaper de besitter. Med barn är det väldigt viktigt att bara prata om deras positiva egenskaperna inför varandra så det ger dem en stärkande effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar